31 Dec 2011

Petua Untuk Tidur Lena

Saturday, December 31, 2011 0 Comments

Masalah susah tidur ini merupakan suatu fenomena yang tidak asing lagi bagi masyarakat kita. Ini sebenarnya menjadi salah satu sebab utama faktor kemurungan dan keletihan pada keesokan harinya.

Langkah pertama ialah amalkanlah untuk keluar menikmati cahaya matahari di awal pagi. Ini dapat membantu menyelaraskan kembali sistem badan anda dan seterusnya membolehkan anda tidur lena pada waktu malam.

Elakkan juga daripada mendapat cahaya yang terang terutamanya pada waktu malam. Ini kerana cahaya terang boleh mengganggu pengeluaran hormon melatonin.

Cubalah dapatkan suasana yang baik dan kondusif untuk tidur. Tidak semestinya mewah, tetapi cukup andai ianya membuatkan anda berasa selesa. Pastikan bilik tidur anda berada pada keadaan nyaman dan sejuk. Elakkan juga daripada dimasuki terlalu banyak cahaya.

Cuba elakkan daripada berpeluh sebelum tidur. Jika cuaca agak panas, jangan bersenam selepas pukul enam petang kerana ini boleh menaikkan lagi suhu badan anda.

Cahaya biru daripada skrin komputer atau telefon bimbit boleh menurunkan paras melatonin dan menyebabkan anda semakin sukar untuk tidur. Justeru, elakkan daripada melayari komputer terlalu kerap khususnya beberapa minit sebelum tidur.

Langkah yang terakhir ialah kurangkan pengambilan kafein seperti minuman ringan, kopi, coklat, teh dan sebagainya. Kalau boleh, elakkan sama sekali selepas waktu tengahari.

kredit : http://www.epetua.com

30 Dec 2011

Almond Rindu by Magic Chocolate iJa

Friday, December 30, 2011 4 Comments

Utama sekali CF ucapkan jutaan terima kasih kepada Kak Ija Miza. Memang tak sangka dapat coklat ni .. memang sedap letak dalam peti @ biar kan semalaman di luar peti pun Coklat Almond Rindu masih dalam keadaan baik.. memang terbaik rasa nyeee.. mengancam.. bukan puji .. tapi ikhlas dari hati .. rezeki bersama KhaiFM .. radio online yang sedang meningkat naik.. terima kasih sekali lagi buat kak Ija Miza.. 

Ada yang berminat nak mencuba y? ok jom kita kenalkan dengan nama-nama coklat Kak Ija kita ni 


   chocolate almond rice




chocolate hazel canbery





chocolate almond rindu
CF rasa coklat ni memang sedapppp

Sebarang pertanyaan mengenai Coklat @ tempahan jom kita PM Kak Ija Miza. Jom "LIKE" Page Magic Chocolate iJa





KEMPEN :

Page Design
Tempah Facebook Design
klik di SINI
untuk lihat 
kandungan

K3/2011 : Kenangan Manis

Friday, December 30, 2011 0 Comments


Setiap kumpulan menyimpan kenangan yang tersendiri, antara kumpulan yang ada keunikan yang semestinya diketahui ahli kumpulan ini sahaja. Terima kasih kepada semua pelatih kesayangan CF. Anda semua tetap dalam ingatan CF. Adat pertemuan yang bermula pasti ada akhirnya. Semoga ikatan kasih sayang kita kekal sampai bila-bila amin. Terima kasi sekali lagi kerana sentiasa memberi kerjasama baik dengan pihak Institut Perdagangan Munshi (Munshi) . CF serta warga Munshi mendoakan kejayaan anda didunia dan di akhirat.

Kita Pinta

Friday, December 30, 2011 0 Comments
❀♥ Yang kita dapat tidak semestinya yang kita pinta.. ♥❀
❀♥ Yang kita minta belum tentu yang terbaik buat kita.. ♥❀
❀♥ Yang terbaik buat kita tak semestinya Allah suka.. ♥❀
❀♥ Belajarlah redha apa yang kita ada.. ♥❀
❀♥ Itulah yang terbaik buat kita.. ♥❀
❀♥ Walaupun itu bukan yang kita suka.. ♥❀





kredit Prince Amir

Jumaat yang terakhir

Friday, December 30, 2011 0 Comments

Hari ni adalah Jumaat yang terakhir di tahun 2011. Semoga kita dapat berjumpa Jumaat di Tahun 2012. Apa pun tingkatkan amalan kita bersama. Jadi lah orang yang hebat dan luar biasa. Cabaran pasti akan datang selagi kita hamba yang punya nyawa dibadan. Semoga di hari yang berbahagia ini kita terus kekal ceria dan bahagia sentiasa. Apa yang penting senyummmm selalu :)


Hadiah Istimewa dari Dr Azizan Osman sempena Tahun 2012

Friday, December 30, 2011 0 Comments
Hadiah Tahun Baru 2012: Saya beri hadiah istimewa hujung tahun selama 3-hari bermula hari ini 30/12/11-1/1/2012! Double gifts drpd sy!

Bonus #1:-

Seminar Kuasai Potensi Diri- Transformasi Hidup 2012, Rahsia Kaya & Berjaya

Sesiapa yang mendaftar secara on-line di www.skpd2012.com, pilih lokasi Wisma MCA, KL@29/1/2012 dan masukkan di ruang promo code "SKPDMCA", mereka tidak perlu bayar apa2 bayaran langsung!

100% Free Registration (Jika tidak, RM50/pax atau RM30/pax utk pendaftaran 3 org berkumpulan)

Terma & Syarat:

1. Selagi tempat masih ada!

2. Hanya untuk peserta 18 tahun ke-atas SAHAJA

3. Percuma hanya untuk lokasi Wisma MCA, KL SAHAJA

4. Hanya sah untuk pendaftaran ON-LINE via www.skpd2012.com yang berjaya dari tarikh 30/12/2011-1/1/2012 (Selagi tempat masih ada)

5. Pihak Richworks TIDAK BERTANGGUNGJAWAB dengan segala masalah teknikal internet anda ketika proses pendaftaran yg menyebabkan pendaftaran anda tidak berjaya.

Bonus #2:-

Klinik Usahawan Dr.Azizan Osman- Seminar Marketing POWER 2012-Perlancaran Baru!

Sesiapa yang mendaftar secara on-line di www.marketingpower.com.my, pilih MANA-MANA LOKASI yang tertera dan masukkan di ruang promo code "SMPFB", mereka tidak perlu bayar apa2 bayaran langsung!

100% Free Registration (Jika tidak, RM50/pax atau RM30/pax utk pendaftaran 3 org berkumpulan)

Terma & Syarat:

1. Selagi tempat masih ada!

2. Hanya untuk peserta 18 tahun ke-atas SAHAJA

3. TIDAK BOLEH menukar lokasi selepas pendaftaran yang berjaya

4. Hanya sah untuk pendaftaran ON-LINE via www.marketingpower.com.my yang berjaya dari tarikh 30/12/2011-1/1/2012 (Selagi tempat masih ada)

5. Pihak Richworks TIDAK BERTANGGUNGJAWAB dengan segala masalah teknikal internet anda ketika proses pendaftaran yg menyebabkan pendaftaran anda tidak berjaya.

Sebarang pertanyaan, sila emailkan kepada admin@richworks.com.my atau hubungi 019/013-2442244/019-2442400/

03-55191260 (9 pagi - 5ptg)
www.skpd2012.com
Susulan dari kejayaan Seminar Kenali Potensi Diri - Dimensi Baru 2011, kami kembali dengan Seminar Kuasai Potensi Diri - Transformasi Hidup 2012 di 7 lokasi terpilih di Semenanjung Malaysia.

29 Dec 2011

Motivasi Apa beza antara CINTA dengan SAYANG

Thursday, December 29, 2011 0 Comments
 Salam ustaz…..

Apa beza cinta dan sayang…baru-baru ini rakan saya bergaduh dengan suaminya…dan suaminya berkata kepadanya………

“Abang tak dapat menyintaimu tetapi abang hanya menyayangimu……!!! Kerana cinta abang milik orang lain…”

Apakah maksudnya kata-kata ini…..bukankah cinta sama maksudnya dgn sayang?

Wasalam……..

Saya teringat…..satu kisah yang dinukilkan oleh seorang pakar psikologi arab…dalam suatu kisah……….
Seorang budak perempuan yang berumur lapan tahun bertanyakan kepada seorang budak lelaki….yang berdiri di sebelahnya…apakah maknanya cinta?
Maka jawab budak lelaki itu…cinta itu umpama engkau mencuri kepingan coklat di dalam beg karungku dan aku tetap juga meletakkan coklat itu di tempat yang sama untukmu.

Maksudnya … cinta itu ialah:
1-Memberikan perasaan kasih dan sayang sepenuhnya…kepada yang tersayang
2-Memberikan komitmen yang sepenuhnya..kepada yang tersayang
3-Memberikan layanan mesra (romantis)..sepenuhnya…kepada yang tersayang
4-Memberikan ruang di hati ini sepenuhnya untuk si dia yang tersayang
5-Memaafkan kesalahan walaupun berkali-kali dilakukan oleh dia yang tersayang
6-Memberikan pengorbanan yang agung…. baik ketika susah dan senang demi kebahagian si dia yang tersayang
7-Tidak akan membiarkan derita bertandang..hanya bahagia yang mengundang buat si dia yang tersayang
8- Berusaha menunaikan impian si dia yang tersayang
9-Di dunia bersumpah setia…diakhirat…minta diketemukan semula dengan si dia yang tersayang (doa lepas sembahyang)





Jika Anda Tidak Menerima Mana-Mana Yang Disebutkan…Maka Pasangan Anda Hanya Menyayangi Anda Tetapi Tidak Pada Cintanya….Maka Kemungkinan Besar Cintanya Pada Orang Lain……..!!!
Kalau Berani…..Buatlah Checklist Di Atas……..He He He……Uji Pasangan Anda……Jangan Bergaduh…..O.Kkkkkkkkk………….


Jom Cuba Piza Sufi

Thursday, December 29, 2011 0 Comments
Jangan tak tau Bihun Piza Sufi ni selain boleh di goreng, tapi ada pelbagai jenis resepi boleh dicuba selain di buat mee hoon goreng, mee sup dan sewaktu dengannya. CF baru menjengah page Bihun Sufi  .. jom kita terjah Resepi terkini Piza Sufi ..


Bahan-bahan

Roti pizza (setengah masak)
Lada bangala
Hirisan daging hot dog / daging cincang
Bawang Besar (Bombay)
Tomato Puri
Garam , Bahan Perasa
Cheese
Bihun Sufi 
Cendawan Butang
Hirisan Nenas

Cara Membuat

Sapukan permukaan roti pizza dengan Tomato Puri 
Susun hirisan daging hot dog / daging cincang (harus dimasak bersama tomato puri sehingga lembut)
Taburkan Bihun Sufi (yg telah direndam dgn air panas)
Taburkan hirisan bawang besar, lada bangala, nenas & cendawan butang.Taburkan garam, lada hitam & bahan perencah secukup rasa.
Taburkan cheese mozarella (lagi banyak cheese lagi bagus).
Bahan-bahan topping (mengikut selera)
Bakar di dlm microwave & siap untuk hidangan
# untuk lebih terasa keenakkan pizza Bihun Sufi ala Italian ini taburkan hirisan buah Olive Hijau & Hitam. Bravo..!! Bravo..!!

Selamat Mencuba!
RESEPI INI ADALAH CIPTAAN CHEF LUIGI ARUZO ITALIAN CHEF IN TUSCANI, ITALY

Dimana nak dapatkan Bihun Sufi? Boleh hubungi no yang tertera dibawah :

DAPATKAN BIHUN SUFI DI SELURUH RANGKAIAN IE-MART BERIKUT 
1. Beserah, Kuantan
2. Bandar Penawar dan Taman U ,JB
3. Kulim, Kedah
4. Seksyen 11, Shah Alam
5. Seksyen 8, Bangi
6.Kampung Medan,PJ
7. Pengkalan Chepa,Kelantan
8.Tronoh,Perak

9.Bagan Serai,Perak






Blog ini ditaja oleh www.facebook.com/KELAS BLOG






Putus

Thursday, December 29, 2011 0 Comments



TERPUTUS HUBUNGAN: Orang ramai melihat kejadian mendapan jalan sejauh 50 meter dan sedalam kira-kira 17 kaki di kilometer 77 Serian-Sri Aman berdekatan Kampung Semungkoi dekat Serian, hari ini. Kejadian berlaku kira-kira jam 7 petang semalam berikutan hujan yang berterusan di negeri ini. Namun pengguna jalan tersebut boleh melalui jalan alternatif dari simpang Kampung Slabi dari arah Serian manakala dari arah Sri Aman melalui simpang Kampung Krait batu 11. - Foto BERNAMA
kredit Facebook : TV9Malaysia

28 Dec 2011

AWAS!! 15 Hal-Hal Yang Membuat Otak Kita BODOH

Wednesday, December 28, 2011 0 Comments
Terpandang di wall rakan yang telah berkongsikan sesuatu dengan rakan FB yang lain. Jom kita sama-sama baca moga moga dapat manfaat bersama..






Abd Razaq



Dari Segi makanan dan Minuman :

1. BEKAS BOTOL AIR MINERAL
Mungkin sebagian dari kita mempunyai kebiasaan memakai dan memakai ulang botol plastik (Aqua, VIT, etc) dan menaruhnya di mobil atau di kantor.

Kebiasaan ini tidak baik, karena bahan plastic botol (disebut juga sebagai polyethylene terephthalate or PET) yang dipakai di botol2 ini mengandung zat2 karsinogen (atau DEHA).

Botol ini aman untuk dipakai 1-2 kali saja, jika anda ingin memakainya lebih lama, tidak boleh lebih dari seminggu, dan harus ditaruh ditempat yang jauh dari matahari.

Kebiasaan mencuci ulang dapat membuat lapisan plastik rusak dan zat karsinogen itu bisa masuk ke air yang kita minum. Lebih baik membeli botol air yang memang untuk dipakai ber-ulang2, jangan memakai botol plastik.

2. SATE
Kalau Anda makan sate, jangan lupa makan timun setelahnya. Karena ketika kita makan sate sebetulnya ikut juga karbon dari hasil pembakaran arang yang dapat menyebabkan kanker dan mengakibatkan Sel2 pada otak tidak berkembang dan pada akhirnya bsa membuat anda susah berkonsentrasi.

Untuk itu kita punya obatnya yaitu timun yang disarankan untuk dimakan setelah makan sate. Karena sate mempunyai zat Karsinogen (penyebab kanker) tetapi timun ternyata punya anti Karsinogen. Jadi jangan lupa makan timun setelah makan sate.

3. UDANG DAN VITAMIN C
Jangan makan udang setelah Anda makan Vitamin C. Karena ini akan menyebabkan keracunan dari racun Arsenik (As) yang merupakan proses reaksi dari Udang dan Vitamin C di dalam tubuh dan berakibat
keracunan yang fatal dalam hitungan jam.

Mengkonsumsi udang dan Vitamin C secara bersamaan dapat mengakibatkan sel2 stimulus Otak menjadi gampang terganggu, pada akhirnya dapat mengakibatkan Kebodohan dan IQ menjadi Turun.

4. MI INSTAN
Untuk para penggemar mi instan, pastikan Anda punya selang waktu paling tidak 3 (tiga) hari setelah Anda mengkonsumsi mi instan, jika Anda akan mengkonsumsinya lagi, dari informasi kedokteran, ternyata terdapat
lilin yang melapisi mi instan.

Itu sebabnya mengapa mi instan tidak lengket satu sama lainnya ketika dimasak. Konsumsi mie instan setiap hari akan meningkatkan kemungkinan seseorang terjangkiti kanker.
Seseorang, karena begitu sibuknya dalam berkarir tidak punya waktu lagi untuk memasak, sehingga diputuskannya untuk mengkonsumsi mi instan setiap hari. Akhirnya dia menderita kanker.

Dokternya mengatakan bahwa hal ini disebabkan karena adanya lilin dalam mi instan tersebut. Dokter tersebut mengatakan bahwa tubuh kita memerlukan waktu lebih dari 2 (dua) hari untuk membersihkan lilin tersebut.

5. BAHAYA DIBALIK KEMASAN MAKANAN
Kemasan makanan merupakan bagian dari makanan yang sehari-hari kita konsumsi. Bagi sebagian besar orang, kemasan makanan hanya sekadar bungkus makanan dan cenderung dianggap sebagai "pelindung" makanan. Sebetulnya tidak tepat begitu, tergantung jenis bahan kemasan.

Sebaiknya mulai sekarang Anda cermat memilik kemasan makanan. Kemasan pada makanan mempunyai fungsi kesehatan, pengawetan, kemudahan, penyeragaman, promosi, dan informasi. Ada begitu banyak bahan yang digunakan sebagai pengemas primer pada makanan, yaitu kemasan yang bersentuhan langsung dengan makanan. Tetapi tidak semua bahan ini aman bagi makanan yang dikemasnya.

6. KOPI
Minum Kopi secara berlebihan, para Ilmuwan menganjurkan minum kopi maksimal hanya 3 gelas cangkir, itupun cangkir yang berukuran kecil.

Dari segi KEBIASAAN :

1. Tidak mau sarapan.
Banyak orang yang menyepelekan sarapan. Padahal tidak mengkonsumsi apapun di pagi hari menyebabkan turunnya kadar gula dalam darah. Hal ini berakibat pada kurangnya masukan nutrisi pada otak yang akhirnya berakhir pada kemunduran otak.

2. Makan berlebihan.
Terlalu banyak makan mengeraskan pembuluh otak yang biasanya menuntun orang pada menurunnya kekuatan mental. Jadi makanlah dalam porsi yang normal. Biasakan menahan diri dengan cara berhenti makan sebelum anda kekenyangan.

3. Merokok.

Inilah mengapa bangsa YAHUDI tidak merokok walaupun penghasil rokok berasal dari YAHUDI, karena bangsa Yahudi tau jika merokok bisa membuat anda dan KETURUNAN menjadi BODOH dan DUNGU. Jika rokok memiliki segudang efek buruk, semua orang pasti sudah tahu. Dan ada satu lagi efek buruk rokok yang terungkap di sini. Merokok ternyata berakibat sangat mengerikan pada otak! Bayangkan, otak manusia lama kelamaan bisa menyusut dan akhirnya kehilangan fungsi-fungsinya karena rajin menghisap benda berasap itu. Tak ayal di waktu tua bahkan pada saat masih muda sekalipun, kita rawan alzheimer (alzheimer adalah penyakit pikun).

4. Terlalu banyak mengkonsumsi zat gula.
Terlalu banyak asupan kadar gula akan menghalangi penyerapan protein dan gizi sehingga tubuh kekurangan nutrisi dan perkembangan otak terganggu.

5. Polusi udara.
Otak adalah bagian tubuh yang paling banyak menyerap udara. Terlalu lama berada di lingkungan dengan udara berpolusi membuat kerja otak tidak efisien.

6. Kurang tidur.
Tidur memberikan kesempatan otak untuk beristirahat. Sering melalaikan tidur membuat sel-sel otak menjadi mati kelelahan. Tapi jangan juga kebanyakan tidur karena bisa membuat anda menjadi pemalas yang lamban. Sebaiknya tidur 6-8 jam sehari agar sehat dan bugar.

7. Menutup kepala ketika sedang tidur.
Tidur dengan kepala yang ditutupi merupakan kebiasaan buruk yang sangat berbahaya karena karbondioksida yang diproduksi selama tidur terkonsentrasi sehingga otak tercemar. Jangan heran kalau lama kelamaan otak menjadi rusak.

8. Berpikir terlalu keras ketika sedang sakit.
Bekerja keras atau belajar ketika kondisi tubuh sedang tidak fit juga memperparah ketidakefektifan otak. Sudah tahu sedang tidak sehat, sebaiknya istirahat total dan jangan forsir otak anda.

9. Kurangnya stimulasi otak.
Berpikir adalah cara terbaik untuk melatih kerja otak. Kurang berpikir akan membuat otak menyusut dan akhirnya tidak berfungsi maksimal. Rajin membaca, mendengar musik dan bermain (catur, scrabble, dll) membuat otak anda terbiasa berpikir aktif dan kreatif.

10. Jarang bicara.
Percakapan intelektual biasanya membawa efek bagus pada kerja otak. Jadi jangan terlalu bangga menjadi pendiam. Obrolan yang bermutu sangat baik untuk kesehatan anda.

11. Terlalu banyak menonton Televisi.
Nah, kebanyakan nonton tv aja bisa bodoh gan. Apalagi kebanyakan nonton bokep.

12. ONANI/COLI/COKIL
Jangan melakukannya terlalu sering, para ilmuwan menganjurkan, bagi anda para remaja untuk tidak terlalu sering ONANI, Ilmuwan menganjurkan ONANI seminggu hanya 3 x saja.

13. Minum-minuman beralkohol.
Bahayanya karena dapat merusak hati untuk menawarkan racun, sehingga darah beracun sampai ke otak

14. Begadang.
Kalo yg ini, bg haji juga bilang kan? "begadang jgn begadang kalo tiada artinya"

15. Terlalu Lama Menggunakan HP
Ini bsa diakibatkan oleh gelombang elektromagnetik yg ditimbulkan oleh HP, bisa berakibat ke perkembangan OTAK.

Cerita

Wednesday, December 28, 2011 0 Comments
Sebenarnya CF banyak cerita nak dikongsi.. opsss minta maaf cerita berkaitan terlalu peribadi.. tak dok lah nok dicite.. cerita yang boleh kita bawa manfaat bersama.. tak bermanfaat pun, buat lah bermanfaat yekk.. k jam menunjukkan 2:09 pagi .. jadi CF mohon undur diri.. time to rest nihh.. ada rezeki kita jumpa lagi y :)

Akur

Wednesday, December 28, 2011 0 Comments

CF akur blog ni baru saja ditukar template dan CF telah men'delete (rosak bahasa CF ni) semua gadget yang ada.. jadi ambil masa untuk menokok tambah atau menghias menarik laman blog ni. Apa pun terima kasih walaupun CF tak mengudapte blog tapi anda tetap berkunjung dan kunjungan mencecah hampir 200 pelawat terima kasih diatas sokongan anda :)

Auto Publish

Wednesday, December 28, 2011 0 Comments
Seriously .. CF kurang gemar dengan Auto Publish .. memandangkan buat masa ini masa agak terhad berada di laman blog.. membuatkan CF ambil jalan untuk menggunakan Auto Publish.. cara ni bukannya apa.. memudahkan blogger menyusun atur masa dan tarikh mengikut yang dia suka dan satu lagi blog akan lebih ter'update' daripada terus bersawang tu hihi..








sumber : www.ciktom.com



1. Cipta Entri
2. Post Options 
3. Post date and time (tanda scheduled at)
4. Tetapkan Hari dan masa 
5. Publish 
6. Your Blog Pilih Scheduled
7. Done

Tiada Lagi

Wednesday, December 28, 2011 0 Comments
Artikel ni ditaip jam 1.00 pagi bermula minggu ni CF dah jarang ada di ruang chat waktu siang.. sebab lama merehatkan diri.. kejap-kejap hilang dari ruang pejabat.. kini tidak lagi .. hihi wah macam iklan lah pulak.. Insya Allah ada kesempatan CF akan luangkan masa di waktu malam .. itu pun ada kesempatan.. bermula 27.12.2011 CF mula sibuk di pejabat.. menyiapkan tugasan-tugasan yang sepatutnya .. mohon maaf kepada rakan-rakan sembang yang biasanya CF ada di waktu siang .. jangan risau.. ada rezeki kita chat ok.. Insya Allah .. terima kasih diatas sokongan anda


.

Follow Us @cfnurfarizan