30 Nov 2011

♥ Tetap di Hati ♥



Sahabat itu bagai bintang di langit, walau jauh dia tetap akan bersinar. Walau tidak bisa dimiliki, dia akan selalu dihati. Meskipun terkadang dia hilang, dia akan tetap selalu dihati dan akan terkenang dihati dan tak kan pernah hilang disebalik awanan yang kelam. Sekali bersahabat, selamanya di hati. ♥


kredit : Bro Khai




Kerabu Mangga

   No comments     
categories: ,
Kerabu_mangga

Bahan-bahan ( 2 orang )

  • 1 biji mangga muda
  • 2 sudu sos nam pla (fish sauce)
  • 1/4 cawan kacang
  • 2 biji cili padi
  • 2 sudu besar udang kering
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 ulas bawang putih

Cara-cara

  1. Tumbuk cili padi dan bawang putih. Jangan sampai lumat. Sedang-sedang je
  2. Potong memanjang mangga
  3. Gaul semua dengan bahan-bahan lain.
  4. Tambahlah garam dan gula secukupnya



29 Nov 2011

Percintaan Sebelum Kahwin






Rakan Blogger

   No comments     
categories: ,




.



Latihan Kerjaya Pengurusan Pejabat


IPM MUNSHI: Peneraju Latihan Kerjaya No.1 Di Malaysia. Kemasukan Pelajar Baru Disember 2011. Latihan Kemahiran & Terus Bekerja bagi Sijil Pengurusan Pejabat (Office Management) Bayaran Asal RM535 TAWARAN ISTIMEWA! Daftar Hari Ini atau sebelum 05.12.2011 Hanya RM250 & K!ik www.facebook.com/ipmmunshipage. Pertanyaan? 019 993 6840 (Cik Farizan) atau 017 927 0891 (En Muaz)



Peraduan Terbaik Cuti Sekolah, TV3



Peraduan Terbaik Cuti Sekolah sudah bermula sekarang! Dan menangi hadiah utama mingguan wang sebanyak RM 1,500 Sertai Sekarang!!!






Sejernih Sinar Matamu




Sejarah Lelaki ♥ Wanita


Sejarah membuktikan ramai lelaki 
berjaya kerana ada wanita di 
sampingnya. Wanita memang penting 
dalam kehidupan seseorang lelaki.



28 Nov 2011

JODOH dan PERTEMUAN

JODOH dan PERTEMUAN semuanya dari Allah.. Adakalanya, kita diberi PETUNJUK melalui mimpi.. Mimpi adalah mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan solat Istikharah dan memohon dengan BERSUNGGUH-SUNGGUH supaya Allah memberikan petunjuk, insyaAllah dengan izinNya kita mendapat mimpi petunjuk.. Kadangkala petunjuk dalam bentuk RASA HATI.. Jika dia pilihanmu, buatlah KEPUTUSAN sebaiknya.. Jika tidak, TOLAKLAH dia dengan BAIK..

Seandainya dirimu TIDAK MEMILIKI sesuatu yang kamu cintai, maka cintailah sesuatu yang kamu miliki..Jangan pinggirkan Allah kerana Dia yang mengurniakan rasa cinta.. 
Jangan dilupakan Rasulullah kerana dia yang mmberi PANDUAN untuk bercinta..♥♥♥


SenyumLAH walaupun dirimu disakiti~





Ombak Rindu : Kisah Cinta Menyayat Hati


Pada 1 Disember ini, filem Ombak Rindu yang diadaptasi daripada novel popular OMBAK RINDU hasil karya Fauziah Ashari akan mula menjengah pawagam. Filem hebat lakonan Aaron Aziz, Lisa Surhani dan Maya Karin ini adalah hasil terbitan Astro Shaw dengan kerjasama Tarantell Pictures.




Sekitar Majlis Merisik & Bertunang Keluarga Haji Muhd Nasir

27.11.2011: Alhamdulillah selesai sudah Majlis Merisik & Bertunang keluarga Haji Muhd Nasir & Encik Zulfakar Felda Sungai Nerek Temerloh Pahang dengan 5 buah kenderaan pacuan 4 roda di antara Muhd Ilyas dan Nor Assilah . Allah permudahkan segala urusan dan berjalan dengan lancar. Perkara yang baik dan diizinkan segala jadi mudah.. Alhamdulillah ..

Sebagai kakak NF sangat teruja sebab dalam keluarga kami Ilyas yang pertama melangsungkan Majlis Pertunangan. Dengan izin Allah dan selepas ni kakak n abangnya akan menyusul.. wah masin mulut hihi..

Majlis pertunangan diikat dalam tempoh setahun.. lagi cepat lagi bagus pesan kedua-dua belah pihak ..

Tujuan gambar ini disiarkan untuk berkongsi dengan kenalan terdekat yang telah mengetahui majlis ini akan diadakan..

Ok jom kita intai-intai di Sekitar Majlis Merisik & Bertunang Keluarga Haji Nasir & Encik Zulfakar






26 Nov 2011

Berhati-Hati Ketika Mengharap

Perkahwinan itu sesuatu yang mulia di sisi Allah S.W.T kerana bertujuan meramaikan umat Muhammad S.A.W di atas muka bumi ini. Bukan itu sahaja, perkahwinan itu juga suatu proses untuk kita membantu antara satu sama lain.
Benar, perkahwinan itu satu ibadah dan ganjaran pahala namun ia perkahwinan juga boleh mengundang dosa. Bak kata Bro Hamka penulisblog Kereta Mayat kita tak mampu lari dari dosa dalam dunia sekarang ni. Kiri, kanan, depan belakang semuanya dosa. Nauzubillah.
Tetapi sedarkah kita bahawa perkahwinan itu merupakan satu tanggungjawab dan amanah?



Andai

   No comments     
categories: ,
(¯`•.¸įƒ¦ Andai suatu saat aku hilang daripada pandanganmu, usah kau cari aku kerana aku tidak pernah meninggalkanmu.

(¯`•.¸įƒ¦ Andai suatu saat aku berhenti menghubungi dirimu, usah kau gusar kerana aku juga ingin waktu untuk diriku.

(¯`•.¸įƒ¦ Andai suatu saat aku mengalirkan airmataku, usah kau usap kerana aku ingin membasuh kekecewaan hatiku.

(¯`•.¸įƒ¦ Namun andai suatu saat engkau hilang daripada pandanganku, aku akan sentiasa mendoakan kebahagiaan dirimu.

(¯`•.¸įƒ¦ Andai suatu saat engkau berhenti menjawab panggilanku, ingatlah aku sentiasa ada saat-saat kau memerlukan diriku.

(¯`•.¸įƒ¦ Andai suatu saat kau tersenyum bahagia, aku juga akan tersenyum gembira melihat dirimu bahagia. 







Doa Awal dan Akhir Tahun



Maksudnya :
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.
Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata: "Hampalah kami di sepanjang tahun ini".


Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
Sumber : Darulnuman



Pesona Wajah Jelita Datin Nor Aliah Lee & Wardina

PESONA WAJAH JELITA DATIN NOR ALIAH LEE & WARDINA
Datin Nor Aliah Lee Abdulah dan Wardina Safiyah Fadlulah begitu serasi untuk penggambaran muka depan Nona kali ini. Sejak peralihan imej berhijab, gemerlap bintang seni ini terus menyinar tanpa kerisauan populariti memudar. Tanpa kekok berhadapan dengan lensa kamera, gaya bersahaja memudahkan fotografi berjalan lancar tanpa gangguan. Khas untuk edisi ulang tahun ke-25 Nona yang kekal unggul di pasaran …



25 Nov 2011

Mangsa banjir di Kelantan terus bertambah

KOTA BHARU: Keadaan banjir di Kelantan terus bertambah buruk dengan mangsa yang dipindahkan sehingga pukul 8 pagi ini dilaporkan bertambah kepada 785 orang berbanding 416 orang malam tadi. 

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Negeri berkata mereka terdiri daripada 189 keluarga yang dipindahkan ke 18 buah pusat pemindahan.




24 Nov 2011

Sinopsis Ombak Rindu

   No comments     
categories: ,
Izzah adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.
Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.
Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.
Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bagaimana pula penerimaan Mila pada Izzah? Dapatkah hariz membahagiakan Izzah dan Mila? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?


Ombak Rindu - Filem Adaptasi dari Novel. Lakonan Maya Karin, Aaron Aziz,
Lisa Surihani & Bront Palare.
Di Pawagam : 1 Disember 2011



Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung



Hujan bawa air mata ku yang 
mengalir membasuh lukaku 
agar dia tahu ku tersiksa
tanpa cinta dia di hatiku 


Hanya mampu berserah 
moga cahaya tiba nanti





23 Nov 2011

Sandarkan pada Kenangan

Tadi Hidayatie datang ke IPM. Rindulah pada uolss semuanya karier masing-masing dah tak dapat berjumpa macam dulu-dulu kan.. Hidayatie [bertudung biru] bakal melangsungkan perkahwinan pada 25.12.2011.. jika diizinkan Allah.. pasti kita berjumpa..buat anak didik ku yang sentiasa dalam ingatan.



Apakah ertinya bebas kewangan?

Oleh: Irfan Khairi
Matlamat pertama anda seharusnya adalah untuk jadi bebas kewangan... atau kewangan mandiri, atau bebas kewangan (sama je)

Ada juga antara kita tidak mahu jadi jutawan. Kalau tak nak jadi jutawan pun tak mengapa, itu terpulang pada individu. Namun, sekurang-kurangnya anda perlu menjadi bebas kewangan. Apakah maksud bebas kewangan?

Bebas kewangan adalah apabila pendapatan residual kita melebihi perbelanjaan bulanan kita. Dalam kata lain, walaupun kita tak perlu kerja, kewangan kita sudah mencukupi untuk menampung perbelanjaan bulanan.

 



Banjir @ Setiu

   No comments     
categories: ,


KANAK-KANAK menaiki bot selepas kampung mereka ditelanggami banjir di Kampung Tasik di Setiu, Terengganu hari ini. Sebanyak 1,439 mangsa banjir dipindahkan berbanding semalam 373 orang. - Foto BERNAMA



21 Nov 2011

Harimau vs Garuda

   No comments     
categories: 
Malam ni perlawanan sangat sengit ketika NF update di separuh masa pertama Malaysia 1 - Indonesia. Apa pun teruskan menyokong Skuad Harimau Malaya.

SUASANA di dalam stadium menjelang pertemuan akhir antara Malaysia dengan Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno di Final Bola Sepak Sukan SEA 2011. Foto: Osman Adnan (21/11/2011)





20 Nov 2011

Patah hati boleh membunuh?

Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : November 20, 2011
Carian : Google
WASHINGTON - Pengakhiran satu perhubungan atau kematian orang yang disayangi didakwa boleh menyebabkan serangan pada jantung dan wanita adalah golongan paling berisiko untuk berhadapan penyakit itu.
Kajian menunjukkan kejutan atau gangguan emosi terhadap golongan wanita mampu mencetuskan gejala berkaitan serangan jantung.
Pakar perubatan mendakwa golongan wanita adalah sembilan kali lebih berisiko untuk mengalami sindrom kekecewaan.
Tekanan darah mereka juga didakwa akan meningkat 7.5 kali lebih berbanding lelaki apabila emosi golongan tersebut tidak stabil.
Ini kerana, hormon estrogen yang mengawal ciri-ciri sekunder seks wanita dipercayai tidak mampu untuk menangani tekanan yang melibatkan perasaan kecewa atau sedih melampau berbanding lelaki.



Tiada Daya

   No comments     
categories: ,
Gambar : Carian Google
Tiada daya dan upaya jari hanya mampu mengetuk papan kekunci. Bila hati berbicara perasaan ni mula lega. Melalui laman blog ini aku mampu meluahkan isi hati.. Opss tapi bukan semua tau.. NF masih waras dan ok hihi.. sejak berjinak-jinak di dunia blogging .. hidup mula menjadi terapi minda untuk menghilangkan rasa.. apa-apa aje yang dirasa.. tapi memang takk lah kan nak tengok NF taip bergaduh dengan orang ni.. tak puas hati dengan orang tu.. tak mungkin NF nak buat.. hati perlu dijaga walaupun kuasa menaip di tangan kita. Terima kasih sahabatku yang banyak membimbing ke jalan yang lebih baik. Hidup ini pesan berpesan kerana disana kita akan disoal dengan siapa kita berkawan dan apa yang kita buat semua akan dicatit dan telah pun di catit oleh Raqib dan Atid.



Cuti Sekolah

Cuti sekolah dah pun bermula.. jadi anak-anak or adik-adik sibuk me'request' nak ke sana dan ke mari. Bagi yang bergelar ibu dan bapa apa salahnya tunaikan permintaan anak-anak ceria + gembirakan hati anak-anak. Opss NF ni dah ada anak k? Tentulah ada .. anak didik pun anak juga apa :D kepada adik-adik semoga semuanya selamat. Apa-apa pun buku jangan ditinggalkan. Ilmu sepanjang hayat.



Minat

   No comments     
categories: ,
Minat yang mendalam dalam merakamkan gambar.. tapi NF amat jarang nak menyiarkan gambar di mana-mana laman .. pelik NF ni untuk tatapan dia saja.. seawal usia 14 dah memiliki kamera sendiri .. agaknya dalam diri penuh kenangan :D .. Gambar Kenangan diatas ni semasa menghadiri majlis perkahwinan anak didik NF di kuantan pada 30.04.2011 .. orang yang sarat dengan kenangan tak lupa tarikh hihi .. NF dapat tau anak didik NF bakal melahirkan anak sulung bulan 2/2012 .. Apa-apa pun tahniah buat anak didikku .. doa guru mu ini sentiasa dipanjatkan selagi nyawa dibadan..



19 Nov 2011

Cerita Aku

   No comments     
categories: ,
Cerita aku? hari ini badan semacam demam panas, mungkin banyak dosa, menghukum orang-orang yang tak berdosa. Ya Allah berilah aku kekuatan, badan ni lemah tak bermaya, tapi ada hati untuk menaip. Apa-apa pun diri ini sangat beruntung ada kawan-kawan yang berjaya menegur merubah apa-apa yang belum diubah. Andai terdaya diri ini mahu memaparkan nama-nama rakan yang berhati mulia. Tapi biarlah aku dan dia saja yang tahu. Jazakallah sujud syukur bahawa hidup ini kita tak rasa sendirian. Dengan teguran dan kita berubah barulah boleh jadi orang berguna. Diri ini bukanlah sempurna tapi sentiasa belajar dan terus belajar. Adakalanya ego boleh membawa padah, mengundang 1001 kecelakaan. Apa-apa pun selepas ini sebelum bertindak maka berfikirlah di kotak fikiran yang waras. Terima kasih sahabat.. Anda hebat dan luar biasa.