Follow Us @soratemplates

23 November 2011

Apakah ertinya bebas kewangan?

Oleh: Irfan Khairi
Matlamat pertama anda seharusnya adalah untuk jadi bebas kewangan... atau kewangan mandiri, atau bebas kewangan (sama je)

Ada juga antara kita tidak mahu jadi jutawan. Kalau tak nak jadi jutawan pun tak mengapa, itu terpulang pada individu. Namun, sekurang-kurangnya anda perlu menjadi bebas kewangan. Apakah maksud bebas kewangan?

Bebas kewangan adalah apabila pendapatan residual kita melebihi perbelanjaan bulanan kita. Dalam kata lain, walaupun kita tak perlu kerja, kewangan kita sudah mencukupi untuk menampung perbelanjaan bulanan.

 


Contoh, sekiranya kos sara hidup kita sekeluarga adalah RM4,000, kita perlu memiliki pendapatan residual melebihi RM4,000.

Mungkin, dalam pelaburan ASB mempunyai RM200,000 - ini memberi pulangan pelaburan dalam lingkungan RM1,600 sebulan.

Mungkin kita ada menyewa 2 buah rumah, dan satu rumah pendapatan kita adalah RM500 dari sewa sebuah rumah. Maka, pendapatan dari sewa rumah adalah RM1,000

Mungkin kita memiliki perniagaan Internet secara automatik yang memberi pulangan RM1,500 sebulan

Dengan 3 pendapatan residual di atas, jumlah menjadi RM4,100 sebulan. Dengan ini, anda telah menjadi kewangan mandiri atau bebas kewangan! Anda tidak perlu kerja lagi seumur hidup!


ps: Sekiraya anda ingin memulakan perniagaan Internet untuk mendapatkan pendapatan residual/passive seperti di atas, sertai Workshop Jutawan Internet pada hari Ahad 18hb Disember atau Isnin 12hb Disember 2011. Jadikan Azam baru 2012 untuk memiliki perniagaan Internet yang memberi residual income!


No comments:

Post a Comment