27 Jun 2014

Nuffnang: CPUV Campaign Oreo Transformers

Terima kasih Nuffnang,

Blog saya terpilih bagi mempromosikan Oreo Transformers


carian: google


Jangan tak tau Oreo Transformers siap ada di youtube





Cipta Sejarah Diri

Ada seorang budak dia mencipta alat memanjat macam Spiderman, Namanya Hibiki Kono dari Britain berusia 13 tahun. 

Memanjat dinding sekolahnya dengan menggunakan pad pelekap yang direka daripada mesin pembersih hampagas. 

Hibiki mengambil masa lima bulan menghasilkan peralatan tersebut (Agensi 29 Jun 2010)

Hibki ni bukan pelajar 12A pun, tapi dah mencipta sesuatu yang boleh dimajukan. 

Syabas kepada anda yang tak henti berfikir untuk mencipta sejarah diri.

Anda hebat dan berjaya.


Sumber : carian google

Begitu dengan pelajar dari Institut Perdagangan Munshi ini telah mencipta sejarah diri untuk dirinya sendiri.

Apa Kata Sharifah Rofaal .

Saya sangat teruja kerana diberi peluang untuk mempelajari mata pelajaran trengkas ini. Saya berasa bangga dan yakin untuk memohon pekerjaan dengan ada ilmu ini. Trengkas adalah satu kelebihan dalam kerjaya Pembantu Tadbir.

Saya sarankan kepada yang berasa diluar sana yang belum bekerja datanglah menuntut ilmu di Institut Perdagangan Munshi (IPM). Disini anda akan pelajari tentang selok belok pengurusan pejabat. 








Info lanjut berkenaan Program 
Pengurusan Pejabat  (8 September  2014)

sila layari www.ipmmunshi.com atau hubungi  
09-553 1036 /  011-1511 6182 / 014-506 2064 / 
014-219 7966 / 011-1542 2840


Powered byEMF HTML Contact Form






25 Jun 2014

Tip Motivasi Senyum

Orang yang paling disenangi orang
adalah orang yang paling mudah senyum.

Senyum itu sedekah dalam Agama Islam.

Cuma saya nak pesan 3 perkara
berapa perkara? 
3 perkara

i.  Ketika senyum elakkan senyum meleret. 
Selalunya orang yang menerima senyum tu akan 
tafsirkan lain.

ii.  Senyum ketika pertama kali bertemu 
orang akan membayangkan anda ni 
baik orangnya. Jadi pertama kali diperkenalkan
seseorang, senyumlah.

iii.  Senyum pada yang patut-patut ya. 
Sebab senyum selalunya mengundang bahagia.
Tersalah senyum, ia mengundang derita.


"Orang yang mudah dinasihati lambang hatinya bersih"

Inilah wajah-wajah ceria dan berilmu
 pelajar Pengurusan Pejabat  Sesi Januari 2014 - Jun 2014

Info lanjut berkenaan Program 
Pengurusan Pejabat  (8 September 2014), 
sila layari www.ipmmunshi.com atau hubungi  
09-553 1036 /  011-1511 6182 / 014-506 2064 / 
014-219 7966 / 011-1542 2840






















24 Jun 2014

Raikan Kisah Kejayaan Batch 1/2014

 Bismillah,

Terima kasih tak terhingga kepada semua warga kumpulan 
K1/2014 Sesi Januari - Jun 2014 
telah meraikan kepada semua yang terlibat
bagi menjayakan kursus Pengurusan Pejabat

Rasa terharu diatas kegigihan semangat satu pasukan ini.
Semoga ukhwah kita kekal selamanya 
Sayang kamu semua :)

Tarikh : 21 Jun 2014 (Sabtu)
Tempat : Lila Wadi 

Insya Allah CF akan kemaskini post 
Raikan Kisah Kejayaan Batch 1/2014




Gambar oleh Fatimah aka Cik Emon 





















































































































Info lanjut berkenaan Program Pengurusan Pejabat  (8 September 2014), sila layari www.ipmmunshi.com atau hubungi  09-553 1036 /  011-1511 6182 / 014-506 2064 / 014-219 7966 / 011-1542 2840
          

Like Facebook >>PembantuTadbir<<

















23 Jun 2014

Motivasi: Panduan Warna Pakaian Harian Mengikut Fitrah Alam & Psikologi

Warna memainkan peranan dalam kehidupan seharian kita, mood juga boleh berubah-ubah dengan warna yang kita pakai, contoh hitam haa orangnya serius dan sukar bergurau, kiranya agak agaklah nak bergurau bagi yang gemarkan warna hitam kawal mood anda hehe


Digubal semula: Dr. Muhammad Aziz Shah Mohamed Arip/ drazizshah-nlp-est.blogspot.com



Hari : Isnin 
Warna Pakaian Harian : Putih
Psikologi  Warna :  Psikologi putih melambangkan ketenangan,  keheningan dan kesucian. Putih menangani stres.


Hari : Selasa
Warna Pakaian Harian : Pink, Violet
Psikologi Warna : Pink adalah kasih sayang, mencintai dan penuh emosi kasih dalam perhubungan manusia.


Hari : Rabu
Warna Psikologi Harian : Biru
Psikologi Warna : Biru warna komunikasi, suka berbual, meluahkan idea dan niat. Biru juga warna penawar bagi penyakit dan racun.


Hari : Khamis
Warna Psikologi Harian : Kuning, Oren
Psikologi Warna : Kuning pada waktu pagi adalah kreativiti dan oren pada waktu petang adalah keinginan, nafsu dan cita-cita.


Hari : Jumaat
Warna Psikologi Harian : Hijau
Psikologi  Warna : Hijau adalah warna ilmu, fakta dan kehidupan yang sentiasa hidup atas ilmu dan muhasabah diri.


Hari : Sabtu
Warna Psikologi Harian : Merah
Psikologi Warna : Merah adalah warna bertindak, aktif, agresif dan memulakan sesuatu.


Hari : Ahad
Warna Psikologi Harian : Hitam
Psikologi Warna : Hitam bukan warna, tetapi ketiadaan cahaya. Psikologi hitam adalah kekuatan yang menarik semua tenaga alam menjadikan diri lebih kuat, berevolusi, berkeyakinan dan teguh.

 di taip oleh www.nurfarizan.com






22 Jun 2014

Nuffnang: CPUV Invest Smart Campaign

Assalamualaikum Selamat Tengahari!

Hari ini dah memasuki 22 hari di bulan Jun 2014
Semoga kita dapat menyumbang sesuatu 
kepada orang lain.

Bak kata guru saya, orang yang memberi 
adalah ORANG KAYA!

Wah kaya gitu.

Memasuki 3 bulan berturut-turut Nuffnang 
menghadiahkan saya duit! 

Woww! Saya Kaya & Berjaya :)






21 Jun 2014

Khazanah Pergunungan: Garam Terapi Beserta Zikir



Garam Gunung Himalaya adalah garam bukit yang berasal dari kawasan gunung Himalaya dan berada dalam bentuk asalnya. Ia adalah garam organik yang paling berkhasiat, paling bersih dan mempunyai struktur geomatrik kristaline yang amat sempurna. Ia mengandungi semua unsur yang terdapat dalam tubuh manusia.




Garam Bukit Gunung Himalaya berbeza daripada garam halus biasa yang diproses yang mana kandungan sodiumnya adalah sodium pasif yang menyebabkan tekanan darah naik. Garam memudharatkan apabila proses “pembersihan” turut menyahkan unsur potassium, kalsium, magnesium dan besi yang perlu bekerjasama dengan sodium. Garam merupakan satu rahmat daripada Allah SWT yang boleh dinikmati dan tidak semestinya ditakuti kemudharatannya.



HADIS

Dari Abdullah bin Umar

“Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan ) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api air dan garam”




Garam bukit menambah kualiti segala sesuatu yang dicampur dengannya.Ia berfungsi sebagai pemangkin dalam tindakbalas kimia oleh itu sangat perlu dalam penghadaman dan pencernaan makanan, mengurangkan masalah angin dan gastrik. Ia sangat cekap melancarkan pengaliran darah, merangsang kelenjar untuk merembes hormon, asid amino, mineral dan vitamin oleh organ tubuh. Ia kaya dengan iodin dan mampu mengimbangi kalsium dalam tubuh iaitu mineral yang penting untuk mencegah osteoporosis.

[+] Mempunyai 84 jenis Mineral yang tidak terdapat dalam garam biasa 
[+] Membantu mengimbangkan tekanan darah;
[+] Membantu meningkatkan kekuatan badan dan oksigen di dalam badan
[+] Membantu menguatkan struktur tulang (kalsium);
[+] Membantu Kardiovaskular;
[+] Membantu mengatasi Angin Ahmar, migraine, kencing manis, darah tinggi,       gout, batu karang; 
[+] Membantu mecantikan dan kesihatan kulit dan dalaman; 
[+] Membantu meleraikan gumpalan sel-sel darah merah; 
[+] Membantu menganjalkan saluran darah; 
[+] Membantu melarutkan sebarang pengumpulan kalsium dalam darah
[+] Membantu membekalkan zat mineral berbentuk ionik yang seimbang
[+] Membantu melaraskan kelancaran sistem saraf;
[+] Membantu pembaharuan semula sel-sel;
[+] Membantu pergerakan otot-otot usus;
[+] Membantu menyeimbangan mineral mensinergikan sistem metabolik dengan lebih sempurna;
[+] Membantu menyelesaikan masalah kesihatan yang berpunca dari ketisakseimbangan mineral;
[+] Membantu penyerapan vitamin dengan lebih sempurna;
[+] Membantu dalam penyembuhan penyakit kulit;
[+] Membantu menguatkan tenaga batin.
[+] Membantu memberi fokus yang terbaik dalam pembelajaran, pekerjaan dan temu duga kerja.
[+] Membantu memberi keyakinan dalam berurusan dengan pelanggan dan kerjaya.
[+] Sesuai bagi pekerja yang berurusan dengan orang ramai.
[+] Membantu untuk mendapatkan tidur yang lena dan berkualiti.



Testimoni



Alhamdulillah selepas menggunakan 
Garam Terapi ini badan saya 
rasa ringan, rasa sengal-sengal, angin 
mula berkurangan dan makan mula berselera.

Kali pertama saya memesan 2 botol
kemudian membuat pesanan kedua 
iaitu 3 botol. Saya telah mengesyorkan 
kepada ahli keluarga saya.

~ Azlin Razak ~


Khidmat Nasihat
SMS 011-1511 6182






Motivasi : Lelaki Tua Berkain Pelikat Baca Al Quran Setiap Kali Lepas Asar Sampai Maghrib

Gambar :  carian google


Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di Masjid. Baca al Quran. Umur 70an.

Duduk rumah dekat masjid. Rumah agam besar dan menarik. Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan rm35 juta.

Pendapatan pasif kutip sewa rm70k sebulan. Belanja rm20k. rm50k sedekah dan infaq. Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.

Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu. Saya minta formula. Dia berikan 10.

Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibu bapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibu bapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.

2. Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.

3. Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

4. Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,

"Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.

Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.

Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.

Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.

5. Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. Jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.

6. Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka.

7. Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapakan bahan untuk kerja esok hari.

8. Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri. Tenung mata dan baca "ayat ayat pengasih". Hehehe.

9. Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum. Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kita maafkan semua orang.

10. Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna. Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.

*Catatan ini tulisan Dato' Roslan Ab Hamid.



Tips Makanan Kesihatan Rasulullah S.A.W


Ayuh segera kita amalkan gaya hidup sunnah.
Hidup pasti selamat & berkat, amiin.

Terima kasih Tuan Zainal Rashid







19 Jun 2014

Jaga Dia Untukku



Mahu ku bersama
Mahuku kesana diri ku tetap disini lagi


Waktu tak bicara
Lama terasa seakan terhenti mengiringiku


Tenanglah duhai Jiwa, tebarkan tulus doa
Ku kepadanya, 


saat ku tiada Tuhan, jaga dia untukku
Kalaku masih jauh


Bagai menghitung resah
Berkepingan berderaian


Tuhan, jaga dia untukku
Selamanya ku ada, mencipta syurga bersama
Menyayangi mendampingi dia


Terbangkan diriku,
Bersayap seribu biar detik menjadi laju


Langit pun mendengar
Jadi penawar mengusir debar jatuh ke dasar


Tenanglah duhai Jiwa, tebarlah tulus doa
Ku kepada padanya, 


saat ku tiada Tuhan, jaga dia untukku
Kalaku masih jauh

Bagai menghitung resah
Berkepingan berderaian


Tuhan, jaga dia untukku
Selamanya ku ada, mencipta syurga bersama


Menyayangi mendampingi dia


Mungkinkan ini memulakan kita
Lambang cinta ku dan dia


Tuhan, jaga dia untukku
Kalaku masih jauh


Bagai menghitung resah
Berkepingan berderaian


Tuhan, jaga dia untukku


Selamanya ku ada, mencipta syurga bersama
Menyayangi mendampingi dia

Lagu : Jaga Dia Untukku
Artis : Siti Nurhaliza



sumber : youtube





Terjemahan Jaga Dia Untukku dalam bahasa Trengkas

Mahu (ma) ku (ku) bersama (b) (sma) 
Mahuku (ma) (ku) ke sana (k) (sna) 
diri (dri) ku (ku) tetap (ttp) 
disini (d) (sni) lagi (lgi)


Waktu (waktu) tak (tk) bicara (bcra) 
Lama (l) terasa (t) (rsa) seakan (s) (ak) 
terhenti (t) (hnti) mengiringiku (m) (ngringi) (ku)


Tenanglah (tnang) (l) duhai (duhai) Jiwa (jiwa)
tebarkan (tebr) (k) tulus (tuls) doa (doa)
Ku (ku) kepadanya (k) (.)


saat (saat) ku (ku) tiada (tiada) 
Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)
Kalaku (kla) (ku) masih (msih) jauh (jauh)


Bagai (bgai) menghitung (m) (hitng) resah (rsah)
Berkepingan (b) (kpingn) berderaian (b) (draian)


Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)
Selamanya (s) (l) (.) ku (ku)  ada (a), mencipta  (mn) (cpta) syurga (syrga) bersama (b) (sma)
Menyayangi (m) (nyayangi) 
mendampingi (mn) (dampngi) dia (d)


Terbangkan (terbng) (k) diriku (dri) (ku),
Bersayap (b) (sayp) seribu (1000)  biar (biar) detik (detk) menjadi (mn) (jd) laju (lju)


Langit (langt) pun (p) mendengar (mn) (dengr)
Jadi (jd) penawar (p) (nawr) mengusir (m) (ngusr) 
debar (debr) jatuh (jtuh) ke  dasar (k) (dasr)


Tenanglah (tnang) (l)  duhai (duhai) Jiwa (jiwa), tebarlah (tebr) (l) tulus (tuls) doa (doa)
Ku (ku) kepada (k) padanya (pd) (.)


saat (saat) ku (ku) tiada (tiada) Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)
Kalaku (kla)  (ku) masih (msih) jauh (jauh)

Bagai (bgai) menghitung (m) (hitng) resah (rsah)
Berkepingan (b) (kepngan) berderaian (b) (draian)


Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)
Selamanya (s) (l) (.) ku (ku) ada (a)
mencipta (m) (cpta) syurga (syrga) 
bersama (b) (sma)

Menyayangi (m) (nyayangi) 
mendampingi (mn) (dampngi) dia (d)


Mungkinkah (mungk) (k)  ini (in) 
memulakan (m) (mla) (k) kita (kt)
Lambang (lambng) cinta (cnta) ku (ku) dan (d) dia (d)


Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)
Kalaku (kla) (ku) masih (msih) jauh (jauh)


Bagai (bgai) menghitung (m) (hitng) resah (rsah)
Berkepingan (b) (kepingn) berderaian (b) (draian)


Tuhan (tuhan), jaga (jga) dia (d) untukku (ut) (ku)


Selamanya (s) (l) (.) ku (ku) ada (a)
mencipta (mn) (cpta) syurga (syrga) bersama (b) (sma)
Menyayangi (m) (nyayangi) 
mendampingi (mn) (dampngi) dia (d)