6 January 2018

Tunku Garam Terapi Aisyah



Penawar untuk panas badan Aisyah. Panas yang kuat mampu merendahkan suhu panas dengan tuam pada tempat panas. Tuam dalam 10-20 saat. Tukar tempat lain pula dan seterusnya.
.
Tarikh 5 Januari 2018. Aisyah dah dimasukkan ke wad pada hari ke 3. Dah 3 hari pun demam panasnya masih macam gitu. Turun naik, turun naik. Sampaikan doktor hairan. Ubat hospital dah diberi ikut jam. Tapi masih juga macam tu.
.
Rupanya Aisyah sesuai dengan ubat semulajadi iaitu Garam Terapi Lemon. Dari garam bukit himalaya. Waktu tu guna apa saja yang ada dalam wad. Ada kain tuala kecik dengan getah gelang. Tuang garam dalam kain tu banyak. Ikat getah buat macam tungku. Dah ikat isi air sikit pada garam tu. Masa ni saya guna air zam zam yang abi dia bawa.
.
Gaul-gaul dia sikit bagi larut sikit garam. Pastu raba dulu pada badan Aisyah mana yang panas. Pastu tuamkan pada tempat panas tu dalam 10 saat kejap. Pastu alih tempat panas lain. Buat dalam beberapa jam je. Hampir semua tempat panas dah jadi sejuk. Alhamdulillah.
.
Jam 8 malam masa misi datang bilik nak cek suhu dari 37.5° turun jadi 35.5°. Lepas tuam garam terapi lemon tu. Alhamdulillah lega hati umi. Aisyah dah tak demam. Kat alat cek suhu tu umi perhati je sambil doa dalam hati "Ya Allah kasi la turun suhu Aisyah ya Allah". Tertukar-tukar no kat alat suhu tu. Last dia stop kat no 35.5°. Ya Allah happy nye umi time tu.
.
Masa agak lewat malam, badan Aisyah jadi panas balik maybe ada panas yang belum hilang. Umi terus tuam lagi sampai habis hilang panas badan Aisyah. Sebab jam 11 malam misi nak dtg lagi cek suhu. Masa cek suhu pun turun sikit ke 34.3°. Ok umi lega boleh tidur dengan lena.
.
Sampai la ke esoknya pagi (pagi tadi). Umi tengok kesan merah pada badan Aisyah yang doktor kata suspek demam campak rupanya dah takde. MasyaAllah ajaib sungguh. Tak sangka umi sebab ada orang kata kena tunggu dia membesar baru hilang demamnya. Tapi Aisyah tak.
.
Mama call, bagitahu mama pun mama cakap benda sama. Mama pun tak percaya. Saya pun blur. Kalau dah hilang, nak buat cemana. Takkan nak ada balik. Memang tak laa. Haha.
.
Aamiin ya Allah. Lega hati umi masa ni. Doktor datang cek pagi tu. Tengok badan Aisyah memang dah takde kesan merah tu. Saya perasan mybe asbab saya tuam garam terapi lemon semalam sambil tu buat gosokan lembut pada kulit Aisyah yang ada kesan merah.
.
Pagi tu nak dapat keputusan balik, berdebar-debar harap dapat balik sebab doktor dah bagitahu malam sebelum tu "esok boleh balik". Itupun kalau tak demam. Kalau demam tambah lagi 24 jam 😂
.
Alhamdulillah. Dilepaskan juga balik tadi. Happy nya tak terkata. Syukur 5 hari 4 malam umi di wad kanak-kanak. Penuh cabaran bagi umi. Dengan kesihatan Aisyah. Sanggup umi kata bagilah demam tu kat umi atau abi ke hehe.
.
Saat-saat akhir baru ku dapat garam terapi setelah sekian lama nak dapat start Aisyaj demam. Mybe ini ujian Allah nak kasi. Beri pada saat akhir. Alhamdulillah semua dengan izin Allah. Jangan lupa minta & doa pada Allah.
.
Kalau ada yang nak tanya pasal garam terapi lemon tu boleh wasap Mimi wasap.my/601135746504

0 comments:

Post a Comment